Utbildning i systematiskt kvalitetsarbete

— Vad ställer IVO för krav i praktiken? —

I din verksamhet sker dagligen händelser som behöver hanteras inom ramen för ert kvalitetsarbete. IVO har under de senaste åren förstärkt och utvecklat sitt tillsynsarbete vilket syns genom att allt fler verksamheten har förlorat sina tillstånd. Vi går igenom vad du i din roll behöver kunna för att tillgodose IVO:s krav, undvika kritik och i värsta fall ett förlorat tillstånd.

  • Vi har upptäckt att lagar, förordningar och föreskrifter lämnar mycket öppet till tolkning och det stöd som kan fås från IVO och Socialstyrelsen är otillräckligt. Ändå ställer IVO krav på att du ska veta hur de tänker. Det är detta utbildningen fokuserar på. Vi tar de torra juridiska formuleringar och förklarar vad de faktiskt innebär för er i er vardag. Vi är inte fler än 12 deltagare för att alla ska få tid och möjlighet att medverka aktivt i utbildningen. Var och en erbjuds ett samtal på upp till 30 minuter efter utbildningen (telefon eller Teams) för frågeställningar som kan dyka upp efteråt.

Utbildningen går igenom

  • Kvalitetsarbetets innehåll
  • Verksamhetens processer och de hur kopplas till kvalitetsarbetet
  • Huvudmannens ansvar
  • Vad IVO tittar på
  • Hur man läser kommunicering och beslut
  • Vad man kan göra om man ser att man kan få eller får problem med IVO
  • Incidenthantering i praktiken
  • Klagomålshantering i praktiken

Utbildningen vänder sig till

Ägare, verksamhetschef, föreståndare eller annan ledande befattning på HVB, LSS-boende, stödboende, konsulentstödd familjehemsverksamhet, personlig assistans eller liknande.

Information

Kursledare: Fredrik Ewerlöf

Utbildningstillfällen:  23/10 (Stockholm), 6/11 (Malmö)

Tid: 9:00-16:00

Plats: Stockholm: Luma, Lumaparksvägen 7, 120 31  Stockholm (Hammarby Sjöstad)
Malmö: Scandic Triangeln, Triangeln 2, 211 43 Malmö (centralt) Inställt

Pris: 6 900 exkl moms

Anmälan och avbokningsregler: https://www.omsorgsutvecklarna.se/utbildning/


Omsorgsutvecklarna

Omsorgsutvecklarna startades 2019 av Fredrik Ewerlöf och Peter Kult. Efter 10 år som operativa chefer i verksamheter som bedrivit HVB, stödboende och konsulentstödda familjehem startade vi en rådgivningsverksamhet där vi idag hjälpt närmare 80 olika företag. En fråga som alltid återkommer är IVO. Vi har samlat på oss egna erfarenheter och insyn i andras verksamheter och utvecklat en kunskap om vad som egentligen gäller i praktiken. Vi har erbjudit våra kunskaper genom coachning och interna utbildningar i olika företag. På senare tid har vi även erbjudit öppna utbildningar och dessa har blivit mycket uppskattade.

Program

09:00 Välkomna och introduktion

  • Introduktion av dagen
  • Mål och syfte

09:15 Kvalitetsarbetets innehåll (avbrott för kaffe 10:00)

  • Kvalitetsledningssystemets syfte
  • Att förebygga, identifiera och utreda brister
  • Att följa upp verksamhetens resultat
  • Egenkontroll
  • Kvalitetsberättelse
  • Ordlista

11:00 IVO

  • Vad IVO tittar på
  • IVO och huvudmannen
  • Kommuniceringens innebörd och syfte
  • Beslutets innebörd och konsekvens
  • Hur man bör agera

12:00 Lunch

13:00 Avvikelser, lex Sarah och klagomål

  • Definitioner
  • Varför varför varför
  • Att göra en utredning som motsvarar kraven
  • Att avsluta och följa upp

14:30 Kaffe

15:45 Samtycke, tvång och begränsning

  • Vad ett samtycke är och hur verksamheten visar att samtycke finns
  • Vad IVO har kritiserat

16:15 Avslutning och summering

16:30 Slut

*” anger obligatoriska fält

Vad ställer IVO för krav i praktiken?
Avbokningsregler*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Omsorgsutvecklarna tillämpar Almega Utbildningsföretagen avbokningsregler enligt nedan:

  1. Avbokningsregler ska alltid anges i utbildningsföretagets kursinformation.
  2. Anmälan är bindande för deltagarens företag så snart utbildningsföretaget accepterat bokningen och skickat bekräftelse på att deltagaren antagits på kursen. Avbokning ska alltid ske skriftligt till utbildningsföretaget.
  3. Utbildningsföretaget fakturerar kursavgiften när bekräftelse skickats.
  4. Vid avbokning 4 – 2 veckor före kursstart ska beställaren ersätta utbildningsföretaget med 50% av kursavgiften.
  5. Vid avbokning 2 – 0 veckor före kursstart ska beställaren ersätta utbildningsföretaget med 100% av kursavgiften.
  6. Vid förhinder kan platsen överlåtas till annan i samma företag efter samråd med utbildningsföretaget.
  7. Utbildningsföretaget har rätt att ställa in en kurs varvid alla eventuellt inbetalda avgifter återbetalas. Ersättningar därutöver utbetalas ej.